Sophia Linguistica | 既刊リスト

SOPHIA LINGUISTICA NO.22~30



SOPHIA LINGUISTICA 29号 (1991)

Jim Cummins
Language Learning and Bilingualism

・Preface by Kensaku Yoshida
・Chapter 1: The Nature of Language Proficiency and Its Relationship to Academic Achievement
・Chapter 2: First Language Maintenance and Second Language Learning among Asian Students in North America: Three Studies
・Chapter 3: Research and Theory in Bilingual Education: Psycoeducational Considerations
・Chapter 4: Promoting Academic Success among Minority Students: A Theoretical Framework
・Chapter 5: Patriotism, Paranoia, and the Subversive Power of Bilingual Education
・Chapter 6: International Communication and Education in the 21st Century: The Potential and Pitfalls of Technological Changes



SOPHIA LINGUISTICA 28号 (1990)
・Farewell lecture of Professor F. A. Neyer at Sophia University
 Franz-Anton Neyer

Wie kann man eine Sprache lehren lernen?

・井上 美穂

・日比谷潤子

・Kaoru Horie

・大森 洋子

・Yuriko Iwane

・Yumiko Takahashi

・Kazuma Matoba

・Asako Yoshitomi

・Atsuko Morosawa



SOPHIA LINGUISTICA 27号 (1989)
・Irène Tamba-Mecz

・Toshiyuki Ogihara

・鄭 基成

・青井 明

・浜田真理子

・Masashi Kawashima

・Tsuguro Nakamura

・福島富士郎

・大森洋子

・Hajime Yamaguchi

・Roger Finch

・Yoshimi Hiroyasu

・Hirohiko Inuzuka

・Shin’ichi Tokuma

・Minoru Ôtsuki

・北村亜矢子

・Yuri Ito

・Asako Yoshitomi

・松本 曜

・Kenjiro Matsuda

・永田高志



SOPHIA LINGUISTICA 26号 (1988)
・Makiko Aida

・Yuhei Yasutomi

・Yuhei Yasutomi, Masahiko Komatsu, Hiroshi Sakama, and Makiko Aida

・Hiroshi Sakama

・酒井優子

・Roger Finch

・Yoshiyuki Igarashi

・Saeko Urushibara

・小川定義

・荒井文雄

・Tetsuharu Moriya

・Hiroko Omori

・鄭 基成

・Atsuko Morosawa

・Francis Britto

・関口やよい

・Kazuo Amma

・クロード・ロベルジュ, 井上美穂

・Kiwa Arai

・Sanae Harada

・Minoru Ôtsuki



SOPHIA LINGUISTICA 25号 (1988)
聴覚言語障害研究センター開設10周年記念号

Historical Background [歴史編]

・クロード・ロベルジュ

世界の中の言語聴覚論の歩み

・斉藤征雄

フランスにおけるSGAV教授法の誕生

・町田章一

日本のVTM–障害児者教育

・クロード・ロベルジュ

思い出すことなど–日本におけるVTMの歩みをふり返って–

・小圷博子

上智大学聴覚言語障害研究センターのあゆみ

・日吉秀陽

日本言調聴覚論教会(JAVET)のあゆみ

・ビル・スタンフォード

神戸ラングェジ・リソーシズ:ヴェルトナル・メソッドと労働者

・アルトゥロ・チリノ

小さき花聴覚障害児研究センターのジュネシス

Research [研究編]

・町田章一

・小圷博子

・田中容子, 小圷博子

・日吉秀陽

・田中 誠

・吉川雅博

・長谷川聡

・友寄英哲

・増田喜治

・霜崎實, 岩村圭南

・木村匡康

References and Commentaries [資料・解説編]

・長谷川聡

日本のVTM文献一覧・解説

・田中誠

日本言調聴覚論研究大会発表一覧・解説

・木村匡康

聴言センター所蔵ビデオ資料

・内藤百合子

SUVAGの会の歩み

・永田晃代

SUVAG設置機関一覧・解説



SOPHIA LINGUISTICA 23/24号 (1988)

Syntactic and Semantic Studies

・渡辺 実

・Kiyomi Iketani

・Yo Matsumoto

・Yasuhiko Kato

・Masanobu Ueda

・Taira Uchida

・Robert May

・Teruhiko Fukuya

・Hisao Yamamoto

・Fumio Aoki

・Saeko Urushibara

・Sadayoshi Ogawa

・Tadashi Yamaguchi

Pronombres Sujetos en Español
(Complement Subject Pronouns in Spanish)

・Chiyo Nishida

Approach to Lexical Inflection and Cliticization
in Spanish

・石崎優子

スペイン語における能格表現
(Ergative Expressions in Spanish)

・Hiroko Omori

El Use Reflexivo de Los Cliticos en Español
(The Reflexive Use of Clitics in Spanish)

・Yuko Saki

性決定の要因(IV):植物語彙におけるスペイン語とフランス語の性
(Motive of Gender (IV): French and
Spanish in the Names of Plants)

Phonetic and Phonological Studies

・平坂文男, 菅原 勉

直線回帰を用いたフォルマント軌跡の平滑化のためのソフトウエア
(Software for the Smoothing of Formant
Trajectory)

・小島慶一

The Intrasyllabic Change in Pitch and its Perception
(音節内音声変化と知覚)

・Yoshiharu Morimoto

Las Cinco Vocales Castellenas y Japonesas: Un Análisis
Espectrogratico
(The Five Vowels of Castilian and
Japanese: A Spectrographic Analysis)

・Roger Finch

Vowel Harmony in Quechua

・クロード・ロベルジュ, 北村亜矢子

リズム・グループの最終部分の聴取について
(Listening to the Ending of Rhythmical
Groups)

Neurolinguistics and Language Learning

・亀井 尚

失文法
(Agrammaticism)

・吉田研作, 斉藤資晴, 松本 曜, 早川ゆりか, 根元知代子, 田中真紀子, 岩橋正之

第二言語習得における音素知覚と単語の知識
(Phoneme Perception and Lexical Knowledge in Second Language Acquisition)

・宇津木愛子

Psycholinguistic Studies

・Francis Britto

・Félix Lobo

・津田 葵

・前川喜久雄

・Kenjiro Matsuda

・永田高志

・佐々木秀樹

Text Analyses

・Jörg Mauz

・高橋由美子


SOPHIA LINGUISTICA 22号 (1987)

Chomsky
Language in Psychological Setting

Lecture 1. Mentalism and Behavior
Lecture 2. Conceptual Foundations of the Study of Language
Lecture 3. On the Nature, Use and Acquisition of Language