報告 |
Connie Shemo先生(SUNY Plattsburg准教授)をお迎えして、“Educating Women Physicians in Early Twentieth Century China, the United States, and Japan: Science, Race, Power, Imperialism, and Transnational Women’s Historyというタイトルでご講演をして頂きました。講演では、帝国主義を批判する研究者も実は帝国主義のイデオロギーに染まってしまっていることを指摘し、中国の医学的伝統が当時の中国人女性に西欧の医学を学ばせるインセンティブになったことを論じました。「女性が医者になる」という考えは、アメリカから中国へと渡っていったのではなく、20世紀前半の中国には、そうした女性の社会進出の土壌が、伝統的に出来上がっていたのでした。その上で、先生は日本の重要性も指摘しました。20世紀前半、日本の大学ではドイツの医学を学べるため、中国人女性は日本に留学していました。この事実は、西欧からアジアへと思想が押し付けられたという一方方向に論じられる傾向を修正し、アジアから西欧へ流れる思想的な流れをさらに強調します。Shemo先生は日本、中国、アメリカの人の移動に着目し、西欧思想のアジアへの影響を指摘するだけの研究は、欧米列強による帝国主義の言説のなかにあることを強調しました。質疑応答も活発に行われ、非常に有意義な講演でした。(報告者:皆川祐太、文学研究科英米文学専攻博士後期課程3年) |
要旨 |
Since the late 1990s, scholars have been suggesting that the future of women’s history is transnational. However, studies of transnationalism in women’s history frequently center on a movement of ideas and institutions from an imagined “West” to other cultures, often an imagined “East.” This paper argues that an exploration of the relationships between medical education for women in China, the United States, and Japan challenges this underlying assumption. Ideas about women becoming physicians did not flow in a unidirectional manner from the United States to China and Japan. In the early twentieth century an emerging system of medical thought described as “scientific medicine” (or “modern biomedicine”) was transforming medical ideology in all three countries. Questions of women becoming physicians were inextricably linked with broader issues of ideologies of race, global power relations, and imperialism. Exploring the complex engagement between the three countries on questions of women becoming physicians, this paper aims to provoke a reconsideration of how past imperialist ideologies continue to impact the terms that govern scholarship on international relations generally, and specifically the writing of transnational women’s history.
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