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映画『ボルベール・帰郷』と地中海文化 ペドロ・アルモドバルが描く女性表象が伝えるもの

AUTHOR

矢田 陽子

ABSTRACTS

スペインのペドロ・アルモドバル監督作品が2006年に発表した『ボルベール・ 帰郷』は、女性が担う社会的文化的役割を表象しようとする監督の意図がはっき りと見て取ることができる作品だが、その表象の裏にある意味を解釈するのは決 して容易ではない。本稿では、アルモドバル監督が映画『ボルベール』のなかで 女性としての役割や女性に課された役割を如何に表象したのかを分析し、そこか ら何を読み取れるのかを、ジェンダー理論の観点とスペイン社会に大きく影響を 与え続ける地中海文化圏特有の精神性を古代神話から探りながら、カトリック信 仰、特に聖母マリア信仰の観点と合わせて考察していく。

Volver is an eminent Spanish film directed by Pedro Almodóvar in 2006, it contains rich representations of gender issues. However, it is quite difficult to understand the meaning of the representations, because it requires having a deep perspective concerning Spanish culture and its religion. This article aims to analyze the film from a gender point of view: how the roles of wife and mother have been represented in the film and what sort of messages the Spanish directer put in the story. In order to deepen the analysis, it will be explored the ancient mythology found in the Mediterranean area and the how Goddeses in the mythology could affect on the formation of the ideal image of the woman in the area. Also it will be focused on the Roman Catholic Mariology which has made a significant impact on the Spanish society and culture throughout of the history of Spain.